0f Çay
Ah oh çayı dört harf ile hayatı hülasa ederek akarken(bk.İrfan sayı:19) oflayıp puflayan insanlardan itirazlar geldi.dediler ki :”hayat sadece ah ohla devam etmez ki hiç mi duymadın oflayıp puflayanları?
Hem of da iki harf değil mi?hayat ah oh ve of ile devam eder….
off! diyerek bu haklı itiraza karşılık verdim. Kaf dağından Kafkasın eteklerine doğru esen rüzgarın sesine Zümrüdü Anka kuşunun şu sözleri karıştı:of deme af de! of deme af de!.of deme af de!......
İnsanın sıkıntı,içlenme,sinirlenme ve hislenme hallerinde içerisindeki gerilimi düşürmek için of çektiği herkesin malumudur.
Tarihte ilk of çekenin kim olduğunu düşünüyorum .Dünya hayatı başlamadan evvel ilk ofu muhtemelen şeytan Hz. Ademe secde emri aldığı zaman “buda nereden çıktı dercesine”kibrinden çekmiştir.
Şeytanın oflayıp puflamaları cennet nimetleri içerisinde yüzen Hz. Ademe yasak meyveyi yedirene kadar devam etmiştir. Yasak meyve dişlenince şeytanın ofu oha yani rahatlamaya dönüşmüştür.
İnsani düzlemde ilk ofuda ne Adem ne Havva büyük ihtimalle kardeşini kıskanan ve elini kana bulayan Habil cinayetten önceki kıskançlık ve düşmanlık zamanlarında çekmiştir.
Çocukluğumda of çekenlere yaşlıların “of çekme şeytanda seninle olur of çeker sabırlı ol” demelerini duyardım.Bu sözü duymayalı yıllar oldu.0f çekmeyip af Allahım af diyenler güzel atlara binerek aramızdan birer birer ayrılmışlarda haberimiz olmamış Kalmışız kötü atlarla,oflayanlarla aflayamayanlarla,ağlayamayanlarla,aklanamayanlarla…
Of çekme bazı hallerde külli iradeden kopukluğu ifade eder. Et ve kemik olarak büyüyen insanların dilinde ah oh varken her türlü varlığın ,nimetin ve ilginin içerisinde çocuklardan off serzenişi hiçbir zaman eksik olmaz.
Kalp Allah ve Allahın zikri ile mutmain oldukça dilden of şeklinde çıkan serzeniş ve şikayetler kaybolup gider.
Bir işe of çekilerek başlanmışsa o işte daralmalar kısırlıklar olması kaçınılmazdır.Besmele çekmenin zıddı besmele çekmemek değil of çekmektir.Ders çalışacağı masaya oflayarak oturan bir talebenin çalışmasından ,yemeği oflayarak puflayarak pişirenin yemeğinden hayır gelmez. besmele ve dua ile başlayanla of şikayeti ile başlayan bir olur mu?
of edatı İngilizce ,Arapça ve Türkçe’de olumsuzluğu ifade eder.
Kuranı Kerimde İsra 23. ayette anne babaya öf denilmesi yasaklanmıştır(vela tegul lehüme üffin)
İngilizce de ise off edatı tek başına kullanılmaz.Başına geldiği fiili “haricinde dışında” gibi manalarla negatifleştirir.Turn off: Söndür kapat.
Peygamberler tarihinde of çeken peygamber var mı diye düşünüyorum.Aklıma hiç birisi gelmiyor.950 yıl sabreden Hz. Nuh a.s bile dememiş.Peygamberler of çekme ihtiyaçları olduğu zaman sabır ve dua ile Rablerine yönelerek “İnneme eşkü bessi ve hüzni ilellah”Ben hüznümü ve derdimi Allaha söylerim”(Kuran.Kerim) demişlerdir.
Yaşadıkları çile ve ızdıraba göre of çekecek olsalardı en uzun ve en derin ofu Hz.Peygamber s.a.v. in çekeceğini düşünüyorum.Bir beşer olarak tadılabilecek bütün ızdırabları yaşamıştır.Hangilerimi?:Yetimlik, anne sevgisini yaşayamama, 6 çocuğunun ölümünü görme, yurdundan çıkmak zorunda kalması, torunlarının ölümünü görmesi,ailesinin namusuna iftira atılması, defalarca suikasta maruz kalması…)
0f çekmeyi iki kategoride inceleyebiliriz:
1-Mubah olan oflar:Bir işten yorulunca diğerine başla (inşirah:8) ayetine göre yorulmamak,sıkılmamak ,
bir başka ifade ile of çekmemek için iş ve mekanın değiştirilmesi gerekmektedir.hapishane hayatında değişim imkanı az olduğu için en fazla ofların çekildiği mekan hapishanelerdir .İzlenen bir film,dinlenilen ders,cemaatle kılınan namaz güzel olsa bile uzaması halinde bir başka işe ve mekana geçilemediği için sıkılmalar ve oflamalar yaşanmaktadır.Bu hallerde bedenen geçiş yapılamayınca bu defa zihnen mekan ve mevzu değişimi yapılmaktadır.
Gecenin gündüzün gelmesi,saatlerin ilerlemesi mevsimlerin bazen geç bazen erken gelmesi insanı tekdüzelik ve rutinlik girdabından kurtarmaktadır.Bir ömür boyu bahar bile olsa tek mevsimde yaşamanın insanın canını sıkacağına ve of çektireceğine inanıyorum.Bu sebepten çekilen oflarda gerilimin bir şahsa aktarılmaması şartıyla kerahet yoktur.
2-Mekruhluktan Harama kadar uzanan oflar:
İnsan fıtraten başına gelen zor ve ağır şeylere karşı savunma mekanizması olarak of çekebilir.İnsanın başına gelen musibetlere ve ibadetin zorluklarına of çekmesi bu kategoriye girer.Hac ibadetini of çekmemenin öğretildiği sabır imtihanı şeklinde tarif edebiliriz.
İslam büyükleri dilin of gibi hiçbir peygamberin kullanmadığı negatif söze alışmaması için “of deme af de!” tavsiyesinde bulunmuşlardır.of çekmenin ve oflayıp puflamanın dilimize yerleşmediği zamanlarda “Ya Sabır “ diyerek Allahı hatırlar “Bu da geçer ya Hu” diyerek rahatlarmışız.
Alemlerin fahri efendimizde genel bir ifade ile yaşadığı her halde(ahlı,ohlu,oflu…) Allaha hamd etmiştir.
Elhamdülillahi ale külli halin ve fi külli hın(Her hal ve zamanda Allaha hamd olsun.)
Netice olarak deriz ki of sözünün Kuranı kerimde geçmesi (üffin) ve Amerikan dolarında mevcudiyeti (The united states of america),Türkiyede elhamdülillah Ofluyum diyenlerin varlığı of çayının Trabzonda akması of çekmeyi meşrulaştırmaz..
0f çekmemek ve of çektirmemek duasıyla …………..
ŞƏRHLƏR