Pavlov - Ramazan Dualizmi
Şorbaya sirkəni, pulova da istiotu çox tökürəm. Səbəbi isə “Biz atamızdan belə gördüyümüzə” görədir. Uşağımda eyni şeyi edir, çünki o da atasından belə gördü…
Keçən dəfə dünyada məşhur qazlı bir suyu içərkən 8 aylıq körpəmə də daddırıb reyaksiyasını görmək istədim. Üzünü elə turşuddu ki… Sahiblərinin əhval-ruhiyyəsini əks etdirdiyinə inandığım rəngdə olan məşhur içəcək reklamlarına görə bu qazlı suları içmək çox ləziz bir şeydir! Dünyanın ən ləziz dadır! Bir qurtumu insanı məst edə bilər! Üzündə təbəssüm yarada bilər. (yeri gəlmişkən onunla mənim də aram yaxşıdır)
30-cu yaşlardayıq o qazlı suları xoşlamayan bir uşağı hələlik ki, nə gördüm, nə də ki, eşitdim. Yaxınlarımın uşaqlarına “marketdən sizə nə alım?”-deyə soruşanda, aldığım cavab, kəlimə mənasını bilmədiyim əcnəbi bir qazlı su olur. Biz atamızda görüb-götürdük, amma bir nəsil var ki, onlar reklamlardan görüb-götürürlər.
Texniki olaraq reallaşması çox çətindir, ancaq belə bir təcürbəni və nəticəsini görmək istərdim: Bir qrup uşağı 20 yaşına qədər saqqız və dünyada məşhur qazlı su məfhumundan, reklamlarından uzaq və bixəbər böyütmək və sonra onlara “için bunu, görün dadı necədir? Bu yumuşaq maddəni də (saqqız) ağzınızda bir o yana bir bu yana çevrib 2 saat çeynəyin….“
Pavlusun təcürbəsi kimi… Onun zəng çalınanda ağzı sulanan itləri varmış. Cəmiyyətləri və insanları da reklamlar yolu ilə ağızlarını sulandıraraq hər tərəfdən şərtlənmələrə məruz qoydular. Axşamdan şərtlənən insanlar sabah-tezdən bazarlara doğru yola çıxıb, onlara təlqin olunan şeyləri alırlar. Maraqlısı budur ki, bunu öz iradələri ilə etdiklərinə düşünürlər.
“Cəmiyyət mühəndisliyi” deyə bir məfhum var. Çox xoşladığım əsas (açar) ifadələrdən biridir. İnşaat mühəndisinin betona, binaya şəkil verdiyi kimi cəmiyyət mühəndisləri də fərdlərin zahiri və daxili dünyalarına şəkil verməyə çalışırlar. İlk insanın ilk cəmiyyət mühəndisi olması çox diqqəti cəlb edən bir məsələdir. Onsuz da mən “peyğəmbər məfhumu = cəmiyyət mühəndisi”olaraq qəbul olunması lazım gəldiyinə inanıram. Ancaq peyğəmbərlərin qarşı qütbündə olan mühəndislər də vardır. Bu qarşı qütbdə olan kapitalist, materyalist, hedonist, egoist mühəndislər ən böyük feyzi və ilhamı Pavel və itlərindən almışdırlar.Yəni fərdləri və toplumları şərtləndirmək azadlıq şüarı ilə iradələrini və seçimlərini üstüörtülü şəkildə müəyyənləşdirərək, iradələrini heçə endirmək…
Paveldən mülhəm vəhşi və yırtıcı, vəhydən uzaq istehlakı sürətləndirən mühəndislərə qarşı 124.000 toplum mühəndisinin əsas silahları qənaətçilik, oruc, bir əba və bir loxma çörək fəlsəfəsi olmuşdur.
İslam hüququna görə əşyada halallıq (Mübahlıq) və haramlıq olaraq iki əsas və ümumi vəsf vardır. Halalların (Mübahların) sayı haramlardan çoxdur və eşyada əsl olan ibahadır (halal olmasıdır)
Haramlara yaxınlaşmayan bir möminin halallara olan münasibəti necə olmalıdır? Halal olan məhsulların istehlakında müəyyən bir miqdar və ölçü vardırmı? Yoxsa məhdudiyyətsiz azadlıq mı vardır?
Bu bir həqiqətdir ki, fərd və cəmiyyət olaraq mübahların (halalların) istilasına məruz qalmışıq. İslam əxlaqının proritetlərindən olan qənaətçilik məfhumu halalların istilasına, yəni insanın ağlının və qəlbinin dünya və dünyəvi məşğuliyyətdən ayıran iti bıçaqdır. Siqaretə aludə olanlar kimi gündəlik həyatlarında mübahlara aludə olmuş milyonlarla insan vardır. Məsələn: papaqsız çölə çıxa bilmərəm, qəhvə içməsəm yata bilmərəm, ətsiz yemək yeyə bilmərəm, çay içməsəm ölərəm, yeməkdən sonra şiriniyyat yeməsək olmaz və s.-deyənlər tapılır… Əğər mübahlara aludə olan insanların siqaret aludəsi kimi dişləri saralsa, üstündən iy gəlsəydi, cəmiyyətdə dişi saralmamış və üstündən iy gəlməyən çox az adam qalardı.
İmam Qəzzaliyə görə mübahların da bir ölçü və miqdarı olmalıdır. Həddindən artıq mübahlarla məşğul olmaq insanı Allahı mərifətdən məhrum qoyar. Gülmək mühabdır, amma çox gülmək hədis-şərifə görə qəlbi öldürür. Halal olan yemək-içmək mübahdır, lakin burada da həddi aşmağın nəticəsini Hz. Peyğəmbər belə ifadə edir: “Çox yeyib-içməklə qəlblərinizi öldürməyin. Çünki qəlb bir əkin tarlası kimidir, çox su toxumu kəsər və çürüdər.” (Ehya.C.3.3-cü kitab səh:180)
Hz. Ömər (r.a) “həmişə ət və arzu etdiyi hər şeyi yemək ifrat və israfdır”deyəndə İslam alimləri tərəfindən “bir şəxsə qonaq diyə bilmek üçün hər arzu etdiyini yeməsi və hər istədiyini etməsi kafidir” deyilmişdir. (Ehya.C.3.3-cü kitab səh:215-221)
Höccətül İslam Qəzzali mübahlardakı ifradın zərərlərini belə ifadə edir:
“Hər gözəlliyin çoxu gözəllik olmadığı kimi hər mübahın (halalın) çoxu da mübah olmaz. Bir xal yanaqda gözəldir, amma o xal yüzü tamam tutarsa, çirkin görünər. Çörək yemək mübahdır, amma çox çörək yemək mübah deyildir.”(Ehya.c.2 Musiqi kitabı səh: 703)
“Mübahların çoxluğu insanı təhlükəyə aparar. Subay adamın çox yeməsi şəhvəti təhrik edər. Təhrik düşünməyə, düşünmək baxmağa, baxmaq da başqa şeylərə aparar. Varlıların evlərinə, geyimlərinə baxmaq mübahdır, amma çox baxmaq qibtə, həsəd və qənaətsizliyə səbəb olar.” (Ehya. C.2. 4-cü kitab səh:251)
“Ehtiyacdan artıq olan mübahlar Allahdan uzaqlaşmağa vəsilədir. Çünki nəfs bəzi mübahlardan uzaqlaşdırılmazsa, qadağalara meyl etmeye başlayar”(Ehya C.3. 2-ci kitab səh:153)
Halallardakı (mübahlar) istehlak ölçüsünü və orucun məqsədini Qəzzali həzrətləri belə ifadə edir:
“Halal, çoxu zərərli azı faydalı olan bir dərmandır. Oruc tutmağın məqsədi halalı azaldmaqdır.”(Ehya C.1. Orucun sirrləri kitabı, səh: 663)
“İsmətuhu ən la yəcid” “namusu olmadığın danır” deyə bir təbir var. Asıl böyüklük bulduktan sonra güç və kudret varken uzak olabilmektedir. Bu məsələ Ehyada belə ifadə olunur:
“Varlığa və halallarda səbrli olmaq lazımdır. Əshabı-kiramın tez-tez “yoxsulluq və çətinliklərlə üzləşdik bunlara səbr etməyi bildik, indi bolluqla üzləşdik buna səbr edə bilmirik“ dediyi rəvayet edilir. Ariflərdən biri “fəlakət və müsibətlərə hər mömin səbr edəbilər, lakin bərəkət və bolluğa yalnız siddiqlər səbr edə bilir (Salebe)“ demişdir.Yoxsulluğa və fəlakətə səbr etməkdə məcburiyyət vardır. Varlılıqda isə iqtidar, imkan və qüdrət vardır.Yemek yox ikən aclığa səbr etmək, yemək var ikən aclığa səbr etməkdən və az yeməkdən daha asandır.”(Ehya C.4 2-ci kitab, səh:130-131)
Nəticə olaraq deyə bilərik ki, Pavel və itləri məşhur olmadan əvvəl də onun təlimləri necə ki, cazibə qanunu kəşf olunmadan əvvəl mövcudluğunun real olması kimi var idi. Bu səbəblədir ki, oruc diğər ümmətlərə də fərz olmuşdur. “Allahım Rəcəbi və Şabanı bizə bərəkətli qıl və bizi Ramazan qovuşdur” duasındakı Ramazana qovuşmağı istəmək mübahların (halalların) insan üzərindəki hakimiyyətini və istilasını qıraraq boğulmaqdan qurtulmaq mənasını ifadə edir.
Karvan ilə gedən Qəzzali gecəyarısı oyandı dəvəsinin üzərinde virdini tamamlamaq üçün təsbehini çıxardı.Gecədə bədrlənmiş ay vardı. İllər əvvəl çölə yağan yağışın son damcısını gətirən mələk çöl ilanları və qumları dilə gəlmiş “bu yol uzundur, mənzili çoxdur, keçidi yoxdur, dərin sular var” deyirdilər. Bu sözləri eşitməyən Qəzzali təsbehini cibinə qoydu. Dəvəsində yatdığı yerdən sarvanı iləridə gördü və öz-özünə “mən yatsam da karvan gedər, məni aparar” dedi. Dəfələrlə oyandı, hər dəfə sarvanı oyaq görəndə sevindi və “yatsam da gedirəm” dedi. Bu şeytan vəsvəsəsi bir müddət təsirini göstərsə də rahat olmayan Gənç Qəzzali qalxdı yenidən təsbehini əlinə aldı. Uzaqlardan seyr etdiyi nur üzlü, pürr həya sahibi sarvan sanki Qəzzalinin yanına gəlmişdi...
ŞƏRHLƏR